DOI: https://doi.org/10.24919/2519-4100.3.168442

Formation of health-safety competences among students in the scientific pedagogical project "Intelligence of Ukraine"

S. Kirilenko

Анотація


Abstract. The article is devoted to the problem of preserving and strengthening the health of children and students, which becomes especially significant and important, since the preparation of students for an active, socially significant, full-fledged personal meaning of life is the most important component of the development of society and the state.

The author defines the importance and significance of forming the health of the students with a high level of competence in the scientific and pedagogical project "Intelligence of Ukraine", which is associated not only with the willingness to lead a healthy lifestyle in the physical, social, mental and spiritual spheres, but also builds on the ability to mobilize a system of knowledge, mental and personal qualities necessary for the formation of motivation to preserve health, the ability to anticipate, prevent or compensate for the loss of health; understanding the essence of the conditions and the specific impact on the special intellectual qualities of the child's personality, its harmonious development.

In the article, the methods of forming the health of the primary health care prevention of diseases and biorhythmological optimization of the activity of pupils' body studying in the project classes according to a specially developed curriculum and educational programs in the context of the problem is also shown.

The importance of the mission of the New Ukrainian School that should help to develop the child's intellectual qualities, create an educational environment, development, education of students, ensuring their activity, the pursuit of success, a positive attitude to the world of nature and people, is revealed.

Keywords: health saving, health-saving competence, healthy lifestyle, disease prevention, biorhythmological optimization, value system, modernization of the educational process, health culture.


Повний текст:

PDF (English)

Посилання


ЛІТЕРАТУРА

Бібік Н. М. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики, К.: К.І.С.,2004, 112 с.

Бех І. Д. Виховання особистості: У 2 кн. Кн. 1: Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади: Наук. видання, К.: Либідь, 2003, 280 с.

Братищенко І. В. Впровадження здоров’язбережних технологій у навчальному закладі. URL: http:// teacherejournal.com.ua.

Гончаренко С. У. Український педагогічний енциклопедичний словник, Видання друге, доповнене й виправлене, Рівне, Волинські обереги, 2011, 552 с.

Дудіна О. О., Моісеєнко Р. О., Заболотна І. Є. Стан здоров’я дитячого населення. Український інститут стратегічних досліджень МОЗ України про здоров’я дітей і навчальні заклади, Управління освітою, 2018, № 1, с. 26–34.

Енциклопедія освіти. Акад. пед. наук України; головний ред. В. Г. Кремень, К.: Юрінком Інтер, 2008, 1040 с.

Іонова О. М. Здоров’язбереження особистості як психолого-педагогічна проблема. URL:http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum /PPMB/texts/2009-01/ 09 iomppp.pdf.

Кириленко С. В. Соціально-педагогічні умови формування культури здоров’я старшокласників. Автореф. дис. … кандидата пед. наук; спец. 13.00.07 – «Tеорія і методика виховання», К., 2004, 17 с.

Національна доктрина розвитку освіти. Нормативно-правове забезпечення освіти у 4ч. Харків: Основа, 2004, ч. 1, с. 3–24.

Педагогическая технология: Учебное пособие, науч. ред. М. Е. Поленова, Белгород. Изд-во Белгородского государственного ун-та, 1998, 400 с.

Савенков А. И. Педагогические основы развития продуктивного мышления одаренных детей: дис. … доктора пед. наук; спец. 13.00.01 «Общая педагогика», М., 1997, 380 с.

Товкун В. В. Здоров’язбережувальні компетенції – основа професійної підготовки майбутніх вчителів. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету, 2014, с. 341–343.

Удовик С. Л. Глобализация: семиотические подходы, М.: Рефл-бук; К.: Ваклер, 2003, 480 с.

Холтобіна О., Юр’єва К., Зданюк В. Використання здоров’язбережувальних технологій на уроках у проектних класах «Інтелект України», Рідна школа, 2016, № 4, с. 60–64.

Якименко С. І. Формування культури здорового способу життя учнів основної школи у позакласній роботі: навчально-методичний посібник, Київ: Слово, 2012, 288 с.

REFERENCES

Bibik N. M. An Appropriate Approach in Modern Education: World Experience and Ukrainian Perspectives: Library for Educational Policy, Kyiv: K.I.S., 2004, 112 р. (In Ukrainian).

Bekh I. D. Education of the person: 2 books. Book 1: Personally oriented approach: theoretical and technological principles: Science edition, Kyiv: Lybid, 2003, 280 p. (In Ukrainian).

Bratyshchenko I. V. Implementation of healthcare technologies in an educational institution. URL: http: // teacherejournal.com.ua.

Honcharenko S. U. Ukrainian Pedagogical Encyclopedic Dictionary. Second edition, supplemented and corrected, Rivne: Volynski oberehy, 2011, 552 p. (In Ukrainian).

Dudina O. O., Moiseienko R. O., Zabolotna I. Ye. The state of health of the children's population. Ukrainian Institute for Strategic Studies of the Ministry of Health of Ukraine on Children's Health and Educational Institutions, Upravlinnia osvitoiu, 2018, no. 1, pp. 26–34. (In Ukrainian).

Entsyklopediia of Education, Akad. ped. nauk Ukrayiny; holovnyi red. V. H Kremen, Kyiv: Yurinkom Inter, 2008, 1040 p. (In Ukrainian).

Ionova O. M. Health preservation of personality as a psychological and pedagogical problem. URL: http: www.nbuv.gov.ua /portal /Soc_Gum /PPMB/texts/2009-01/ 09iomppp.pdf.

Kyrylenko S. V. Social-pedagogical conditions for the formation of the health culture of senior pupils. Author's abstract. PhD dissertation Sciences; Specialty 13.00.07 – "Theory and Methodology of Education", Kyiv, 2004, 17 p. (In Ukrainian).

National Doctrine of Education Development. Normatyvno-pravove zabezpechennia osvity u 4ch., Kharkiv: Osnova, 2004, part 1, pp. 3–24. (In Ukrainian).

Pedagogical Technology: Uchebnoe posobie, nauch. red. M. E. Polenova. Belhorod: Belhorodskoho gosudarstvennogo un-ta, 1998, 400 p. (In Russian).

Savenkov A. Y. Pedagogical bases of development of productive thinking of gifted children: the thesis of the pedagogical sciences; specialty 13.00.01 "General pedagogy", M., 1997, 380 p. (In Russian).

Tovkun V. V. Health preserving competences is the basis for the training of future teachers. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu, 2014, pp. 341–343. (In Ukrainian).

Udovik S. L. Globalization: semiotic approaches, Moskva: Refl-buk; Kiev: Vakler, 2003, 480 p. (In Russian).

Kholtobina O., Yurieva K., Zdaniuk V. The use of health-saving technologies at the lessons in the design classes "Intelligence Ukraine", Ridna shkola, 2016, no. 4, pp. 60–64. (In Ukrainian).

Iakymenko S. I. Formation of a healthy lifestyle culture for primary school pupils in extracurricular work: navchalno-metodychnyi posibnyk, Kyiv: Slovo, 2012, 288 p. (In Ukrainian).


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.